30 Eylül 2006

İnternet reklamcılığının teknolojik imkanları

Yıllar önce reklam bannerlarında video gösterilecek,oyun oynatılacak,sorular sorulup cevapları anında karşı tarafa iletilebilecek deseydiler,o günün teknolojisi elvermediği için bırakın bu hayalleri derdim,bir çok insanın da hayaliydi.

İnternet reklamcılığı sınırlarını son yıllarda teknolojik olarak baya genişletti,eskiden reklam amacıyla bir filmin fragmanını banner yaptığınızda onun yüklenmesi çok uzun vakit alırdı,şimdilerde reklam bannerlarında rahatlıkla video gösterilebiliyor,oyun tarzı kullanıcı etkileşimleri yapılabiliyor.

İnternet reklamları,doğru yerde-doğru koşullarda yapılırsa,hedefe fırlatılan bir atom bombasının etkisine eş değerdir ...

İnternet reklamcılığında hedef kitleler
Türkçe arkadaşlık sitelerinin bir kısmını ziyaret ettim,üye sayılarını inceledim,
toplamda 8 milyon civarı bir rakam tespit ettim.

Milyonlarca kişilik bir hedef kitle ve reklamlar gelişigüzel yayınlanıyor,bu sitelere üye olan kişiler cinsiyet,yaş,meslek,yaşadığı şehir,ilgi alanları gibi bir çok özelliklerini üyelik aşamasında yazıyorlar.

Hatta bu sitelerden birisinde cep telefonu numaramızı da girebiliyoruz,isteyen kişi bizim numaramızı bilmediği halde bize sms mesajı gönderebiliyor,biz de ona cevap verebiliyoruz.Bu sitelerin hemen hemen hepsinde para ödeyerek diğer üyelerde olmayan,daha fazla resim yükleme,günlük mesaj limitini iptal etmek,sayfanızı renklendirmek,video-ses eklemek,sms göndermek gibi ekstra özelliklere sahip olabiliyorsunuz.

Ödeme işlemini banka havalesi veya kredi kartıyla yapabilirsiniz başka çaresi yok,kapınıza gelip elden tahsil edicek teknik imkanları da olmadığı için.Her iki yöntemde de sizin çalıştığınız bankayı rahatlıkla öğrenebiliyorlar.

Yukarıda bahsettiğim demografik özellikler o kadar çeşitli ki,ailemizle yaşayıp yaşamadığımızı,giyim tarzımızı,boyumuzu kilomuzu,aylık gelirimizi,sigara içki alışkanlıklarımızı,aile bağlarımıza kadar soran siteler de var.Tabi bu bilgileri kimse vermek zorunda değil fakat;tamı tamına dolduran kullanıcı sayısı bir hayli.Hedef kitle belirlemek için yaş cinsiyet ve şehir belirlemek fazlasıyla iş görür zannedersem,diğer özellikler de sizi hedefe biraz daha yaklaştırır tabi ki.

Bu bilgiler o sitelerin veritabanlarında mevcut.Ben x sitesine girdim,cinsiyetim erkek,yaşım xx ise benim dahil olduğum hedef kitle xx,bu sitelerde her sayfada en az birer tane reklam yayınlıyorlar.Bu reklamların yayın ücretleri televizyon ve gazete kadar olmasa da bir hayli yüksek oluyor.

Bu sitelerdeki reklam alanları o an siteye üye girişi yapmış olan kişilere göre düzenlenebilir,örneğin:x bankasının gençler için çıkarttığı kredi kartını o yaş grubundakilere göstermek doğru bir davranıştır,bireysel emeklilik paketlerini 15 yaşındaki çocuğa göstermek israfdır,zaten ilgilenmezler.Cinsiyetlere göre de reklam yayınlanabilir,x ped firmasının "bariyerli sızdırmaz" ped reklamını erkeklerin görmesinin alemi yok bence.x mekanında yapılacak üniversiteye hoşgeldiniz partisinin reklamını 40-50 yaşındaki insanlara göstermek te gereksiz bir davranış.Ben xxcell abonesiyim,niye bana abone olduğum firmaya abone olursam şu kadar kontör hediye edileceğini gösteren bir reklam,ne kadar gereksiz.Oysa başka bir operatör site ile anlaşır,der ki Turkcell abonelerine benim reklamımı gösterin,cep numaramızı bildikleri için ne kadar yerinde bir mecra seçimi olurdu...

Bahsettiğim sistemi uygulayan bir siteye rastlamadım,böyle bir site varsa sözüm onlardan dışarı.
Google'a kelime bazlı reklam sisteminden milyonlarca dolarları kazandıran sistem de budur.Sistemden size örnek verebilmek için Google'da araştırma kelimesini aradım,
sonuç sayfasının sağ tarafında iki dedektiflik bürosunun,bir kamuoyu-piyasa araştırması yapan firmanın reklamını gördüm.Dönem ödevlerinin-tezlerin teslimine 1-2 ay kala
bu alandaki reklamların sayısı artıyor.Hedefe isabetli atış bence budur.

Bir yaşam danışmanı/koçu;Müşterisinin alışkanlıklarını,giyim tarzını,aylık gelirini,ilgi alanlarını biliyor ki ona göre müşterisini yönlendiriyor,bir çok internet sitesinin ellerinde hedefi 12 den vurabilecek füzeler yani imkanlar varken bunları kullanmadıklarını görmek insanı üzüyor.

Dikkat edilmesi gereken diğer bir nokta ise,internete reklam verilirken zorlama olmamalı,reklama tıklamazsanız sitede dolaşmaya devam edemezsiniz gibi.
Bir zamanlar modaydı,markayı hatırlamıyorum fakat büyük bir markaydı,site de günde yüzbinlerce kişinin girdiği bir siteydi,sayfanın ortasında bir maskot çıkardı,o büyürdüde büyürdü,sonra marka yazardı artistik efektlerle,bir süre boyunca altındaki hiçbirşeye tıklayamazdık,acelemiz varsa çıldırtırdı insanı...Eğer başka alternatifimiz yoksa mecburen o reklama katlanmak zorunda kalırdık,...

Dünyanın ilk internet reklam bannerını şu adreste görebilirsiniz.Sadece o zamanın teknolojisiyle günümüzün teknolojisini kıyaslamanız için yazdım.

Bu yazıyı yazma sebebimi kısaca özetlemek istersem;Dünkü çocuk(internet reklamcılığı) büyüdü-gelişti,kocaman bir beyefendi/hanımefendi oldu...

İnternet reklamcılığı hakkında çeşitli linkler
bannerblog.com.au
Bu sitede çeşitli internet reklamlarından örnekleri inceleyebilirsiniz.
yenimecra.org

Blog tarzı yayın yapan bu sitede internet reklamları hakkında,yazılıp çiziliyor.
Interactive Advertising Breau (ingilizce)

İnternet reklamlarının standart ölçüleri,sektör hakkında bilgiler,haberler vs.. içeriyor...
Turk.internet.com - İnternet Reklamcılığı ve e-Pazarlama kategorisi

Sitenin bahsettiğim kategorisinde,güzel bilgiler var.İncelemenizi tavsiye ediyorum.


İnternet reklamcılığı konusunda sizlerin de değerli görüşlerini merak ediyorum,yorumlarınızı esirgemeyiniz.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home